وزارت خارجه طالبان هفت دیپلمات جدید به تهران اعزام کرد

جمهوری اسلامی روز دوشنبه کلید سفارت افغانستان را به طالبان تحویل داد

دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان که حاضر نشدند با طالبان کار کنند، روز یکشنبه کلید سفارت را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تحویل دادند-AfghanistanInIR/Facebook

طالبان یک روز پس از به دست گرفتن کنترل سفارت افغانستان در تهران، برای پیشبرد امور این سفارتخانه هفت دیپلمات جدید به ایران اعزام کردند.

حافظ ضیاء احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز دوشنبه ۸ اسفند، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هفت دیپلمات جدید این گروه برای کمک به همکارانشان راهی تهران شدند تا در وظایف اداری سفارت افغانستان در تهران وقفه‌ای ایجاد نشود.

دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان که حاضر نشدند با طالبان کار کنند، روز یکشنبه ۷ اسفند، کلید سفارت را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحویل دادند. بر اساس اطلاعیه وزارت خارجه طالبان، کلید سفارت افغانستان در تهران روز دوشنبه به این گروه تحویل داده شد.

سرپرستی سفارت افغانستان در تهران اکنون به عهده فضل محمد حقانی، از فرماندهان نظامی طالبان، است که تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری، یک واحد از جنگجویان طالبان در استان غزنی را فرماندهی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابعی در سفارت افغانستان در تهران به ایندیپندنت فارسی گفتند که رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه گذشته، قیوم سلیمانی، سرپرست وقت سفارت افغانستان در تهران، را فرا خواند و به او دستور داد که سفارت را به طالبان واگذار کند.

به گفته یکی از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان، کنترل طالبان بر سفارت افغانستان در تهران برای حدود چهار میلیون مهاجر افغان در ایران که بخشی از آنان نظامیان و سیاستمداران دولت پیشین افغانستان‌اند، پیامدهایی نگران‌کننده‌ دارد. 

در پی سلطه طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، هزاران نفر از نظامیان، کارمندان دولت، فعالان سیاسی، خبرنگاران و فعالان مدنی از ترس طالبان به ایران و پاکستان پناه بردند. در ۱۹ ماه گذشته، بسیاری از نظامیان و فعالان سیاسی افغان که در ایران زندگی می‌کنند، برای تهیه مدارک، تمدید ویزای اقامت و تایید اسناد هویت از سفارت افغانستان در تهران کمک می‌گرفتند، اما اکنون با حضور طالبان در این سفارت، این دسته از افراد نمی‌توانند از این سفارت خدماتی دریافت کنند.

طالبان تاکنون سفارتخانه‌های افغانستان در قطر، چین، روسیه، پاکستان و ایران را کاملا در اختیار گرفته‌اند و به سفارت‌ افغانستان در ازبکستان، قزاقستان، ترکیه، ازبکستان و شماری دیگر از کشورها هم دیپلمات اعزام کرده‌اند. نفرات این گروه در برخی از سفارت‌ها نفوذ کرده‌اند و دیپلمات‌های دولت پیشین اینک از این گروه دستور می‌گیرند.

تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های جهان رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند اما شماری از دولت‌های منطقه با بازگشایی سفارتخانه‌های خود در کابل، به منظور تداوم ارتباط با این گروه، نمایندگانی از طالبان را در کشورهای خود به عنوان دیپلمات پذیرفته‌اند.